Αύξηση της αποχής των μαθητών παρατηρήθηκε στις φετινές πανελλήνιες εξετάσεις, ενώ η εφαρμογή
της Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) άφησε περίπου 35.000 συμμαθητές μας εκτός της τριτοβάθμιας
εκπαίδευσης.
Με την ψήφιση της ΕΒΕ και της Τράπεζας Θεμάτων, πολλοί μαθητές ωθούνται στην τεχνική εκπαίδευση
και κατά συνέπεια την μαθητεία. Ιδιαίτερα μαθητές των οποίων οι οικογένειες δεν μπορούν να
ανταπεξέλθουν στο κόστος των φροντιστηρίων ή και αργότερα των σπουδών.
Η αρχή της μαθητείας έγινε με τον νόμο 4836/2016. Αυτός ο νόμος θέσπισε την εργασία
των μαθητών των ΕΠΑ.Λ μετά την τριετής φοίτηση στο λύκειο. Σύμφωνα με αυτόν τον νόμο, οι μαθητές
έπρεπε να εργάζονταν 4 ημέρες την εβδομάδα για 7 ώρες την ημέρα. Ο μισθός των μαθητών οριζόταν
στα 342€ τον μήνα δηλαδή το 75% του τότε κατώτατου μισθού, ενώ οι αργίες παρέμεναν απλήρωτες.
Λίγα χρόνια αργότερα με τον νόμο 4736/2020 θεσπίστηκε η διετής μαθητεία. Ο νέος νόμος
αφορά νέους ηλικίας 15-29 ετών, ακόμα και ανήλικους, δηλαδή, με κριτήριο για την εισαγωγή τους στη
σχολή το απολυτήριο γυμνασίου. Η αμοιβή των νέων αντιστοιχεί στο 75% του κατώτατου μισθού (18,64€
την ημέρα). Οι μαθητές εργάζονται 5 ημέρες την εβδομάδα για δύο σχολικά έτη (συνολικά 18 μήνες).Μάλιστα η μαθητεία διαφημίζεται μέσω και της Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (ΔΥΠΑ).
Η μαθητεία δεν είναι ένα σύστημα που λειτουργεί μόνο στην Ελλάδα. Στις υπόλοιπες χώρες που
εφαρμόζεται συχνοί τραυματισμοί των μαθητών κατά τη διάρκεια της μαθητείας. Χαρακτηριστικό
παράδειγμα αποτελεί το θανατηφόρο ατύχημα, στην Ιταλία, στις 28 Ιανουαρίου 2022, με τον 18χρονο
Lorenzo Parelli που καταπλακώθηκε από μεταλλικό δοκάρι κατά την τελευταία μέρα της πρακτικής του!
Το σύστημα παρουσιάζει την μαθητεία ως μία ευκαιρία των νέων για ομαλή ένταξη στην
αγορά εργασίας. Στην πραγματικότητα όμως, η μαθητεία είναι τρόπος εκμετάλλευσης των νέων από τους
εργοδότες. Με την καθιέρωση της παιδικής εργασίας στόχος είναι η δημιουργία φθηνών εργατικών
χεριών και ανειδίκευτων εργατών. Θέλουν από πολύ μικρή ηλικία να συνηθίσουμε να δουλεύουν κάτω
από άθλιες συνθήκες. Είναι μια πραγματικότητα που δεν πρέπει να αποδεχτούμε!
Απόφοιτη Γ’ Λυκείου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου